Logopedie

Memory – Hoe kun je het inzetten?

Als logopedistes staan we erom bekend dat we veel spelletjes spelen. Eén van die spelletjes is Memory, wat iedereen wel kent. Je kunt het spel natuurlijk op de bekende manier spelen, maar wat kun je er nog meer mee en voor welke doelen kun je het inzetten? Ik leg het je uit.

Hoe speel je het?

Memory kun je uiteraard spelen op de manier, zoals het bedoeld is. Leg alle kaartjes ondersteboven, schud de kaartjes en leg alles in een net veld. Eén van de spelers begint, draait twee kaartjes om en kijkt of de kaartjes dezelfde afbeelding hebben. Hebben de kaartjes dezelfde afbeelding? De kaartjes zijn van jou en je mag nog een keer. Zijn de kaartjes niet hetzelfde? De volgende speler mag. Om het spel niet al te lang te laten duren, kun je eventueel met een kleinere hoeveelheid paren spelen. Bij de wat kleinere kinderen, die het spel nog niet volledig snappen of het geduld niet hebben, kun je een Lottino van het spel maken. Kies een even aantal paren, splits de paren op en verdeel de helft van de kaartjes over de spelers. Leg de andere helft ondersteboven op tafel en draai om de beurt een kaartje om. Bij wie past het kaartje en wie heeft als eerste zijn of haar verzameling compleet? Die heeft gewonnen!

Memory kun je trouwens kopen voor alle leeftijden. Denk aan grote of kleine plaatjes en weinig of veel verschil tussen de afbeeldingen. Let daarop als je een spel koopt.

Voor welke doelen zet je het in?

Als logopediste zet ik het spel voor verschillende doeleinden in. Je kunt dit uiteraard ook thuis met je eigen kleintje doen. Veel succes!

  • Woordenschat: Laat het kind de plaatjes benoemen en leer het de woorden die het nog niet kent.
  • Geheugen: Met het spelen van Memory train je het geheugen van het kind, maar stiekem ook van jezelf. Je kunt het kind hierin helpen door hem of haar te stimuleren het omgedraaide plaatje hardop te benoemen. Ook kun je het geheugen nog wat extra trainen door een aantal Memorykaartjes te nemen, het kind de plaatjes te laten benoemen en vervolgens om te draaien. Heeft het kind onthouden welke plaatjes en in welke volgorde ze op tafel liggen? Probeer het maar!
  • Zinsbouw: Laat het kind korte of langere zinnetjes, afgestemd op de leeftijd, maken. Denk aan: ‘Nog één!’, ‘Nu ben ik aan de beurt.’, ‘Ik denk dat het een olifant is.’
  • Meervouden: Heeft het kind een paar gevonden? Benoem het met hem of haar. ‘Eén kip en twee …?!’
  • Gedeeld plezier: Misschien wel het belangrijkste doel; geniet van het samenspelen!

Bij het schrijven van deze blogpost, maakte ik gebruik van affiliate links; wat dat precies inhoudt, kun je hier lezen.

7 reacties

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *